Ballada
o rzuconym czarze i jego odczynianie
Nadzwyczaj szczęśliwym zbiegiem okoliczności wystawiłem "Króla-Ducha" Juliusza Słowackiego w "Piwnicy pod Baranami" w formule spektaklu poetycko - muzycznego. Jest to bardziej "słuchowisko" niż "widowisko". Takie są również inne moje spektakle, bardziej do słuchania, tyle, że w kontakcie z widzem, słuchaczem, we wspólnie tworzonej "przestrzeni spotkania". Bowiem jedną z podstawowych zasad tego, co robię, jest bezpośredni kontakt wykonawcy z widzem, słuchaczem.
Wszystko
rozgrywa się "tu i teraz".
(...).
(Pełny tekst)
Jest to opowieść
o
pewnej krainie, na którą rzucony został czar i należy podjąć
odpowiednie
działania, by ów czar odczynić. Struktura obrzędu bazuje na tekście
Juliusza
Słowackiego, natomiast krainę, której rzecz dotyczy, przybliżamy
śpiewając ballady, piosenki itp. do tekstów poczynając od Jana
Kochanowskiego po współczesnego twórcę Michała
Zabłockiego.
Epilog, czyli „radosny koncert” stanowi integralną część spektaklu i powinien niejako pomóc w odreagowaniu po obrzędzie odczyniania.
(...) odwołanie się do twórczości Jana Kochanowskiego, po to, by odtwarzać więź
z najgłębszym nurtem
polskiej kultury, zrywaną wciąż poczynając od rozbiorów, w zasadzie
po
czasy współczesne.
W przedstawieniu nie wszystko jest w poważnym tonie, aspekt rozrywkowy, humorystyczny jest również uwzględniony, wszak zarówno tragedia jak i komedia wspierają rozwój człowieka. Dlatego spektakl ma taką konstrukcję, że po części obrzędowej następuje radosny koncert, a przynajmniej taki być powinien.
(...)w
sierpniu 2013 udało się zrobić premierę kolejnego spektaklu tym razem w
formule recitalowej. Jest to
opowieść z pozycji człowieka dojrzałego o tajemniczym tytule:
„Bo czasem cieszy człowieka”.
Grany był w
sezonie 2013/2014, gramy go w dalszym ciągu. Doszły nowe utwory.
(...)„Teatr Jednego Rapsoda” działa, jak
sama
nazwa
wskazuje jednoosobowo, ale miałem to szczęście spotkać Jakuba Kosiniaka
o niemającym sobie równych głosie(...). Także Joannę Giemzowską-Pilch
genialną
skrzypaczkę (...).
Do Piwnicy wpada od
czasu, do czasu Ireneusz
Pastuszak gwiazda
Teatru im. L. Solskiego z
Tarnowa(...).
Poza w/w śpiewa Magdalena Sadlik, gra i śpiewa Martyna Klimkiewicz-Kozak (obie architektki krajobrazu ) i gra, jak nie na fortepianie, to na akordeonie Andrzej Kłyszewski (prywatnie prof. od metali lekkich) (...).
Na
stałe współpracuję z poetami Elżbietą
Zechenter–Spławińską i Michałem Zabłockim, .
Linie melodyczne na ogół podpowiadają mi dobre duchy,(...).
(...)
Poza tym literatura polska stanowi niewyczerpane źródło niezwykłych tekstów.
(...)
O tym wszystkim można się przekonać słuchając zarejestrowanego materiału, czy też przychodząc na spektakl do „Piwnicy pod Baranami”.
ZAPRASZAMY!
Janusz Grzesz
Kraków. Styczeń 2014 r.
Linki do katalogów: